Kapalı Alana Korkusu

Kapalı Alan Korkusu Hakkında

İnsanların yaşadığı çeşitli psikolojik sorunlar vardır. Kapalı alan korkusu veya diğer adıyla klostrofobi de bu sorunlardan biridir. Klostrofobi; kapalı veya kilitli alanlardan korkmaktır. Kapalı alanda kalan kişi bu durumu nefes almakta zorlanmak, panik atak krizleri ile dışarı yansıtır. Rahatsızlık kişinin durumuna göre farklı düzeylerde ortaya çıkar. Klostrofobisi olan bazı kişiler asansöre dahi binemez.

İnsanların yaşam kalitesini düşüren sıkışık alanda kalma korkusu bireysel hayatı kısıtlar. Bazı kişilerde uzun süre kapalı alanda kaldığında ortaya çıkan bu sorunla yaşayanlar metro gibi toplu taşıma araçlarında bulunmaktan dahi rahatsız olurlar. Asansör yerine merdiven kullanmayı tercih ederler. İnsanların yaklaşık olarak %5’lik bir kısmı bu rahatsızlığı yaşamaktadır. Sorunu yaşayanların büyük bir kısmı tedavi olmak yerine korkularıyla yaşamayı tercih ederler.

Kapalı Alana Korkusu

Kapalı Alan Korkusu Belirtileri

Klostrofobi, geçmişte yaşanmış bir olay neticesinde veya bir olaya verilen tepkiye bağlı olarak ortaya çıkar. Çok nadiren, nedensiz ortaya çıktığı da görülmektedir. Kapalı alan korkusu belirtisi, sorunun seviyesine göre çok ciddi farklılıklar göstermez. Genellikle benzer belirtilerle kendini gösterir. Belirtiler şöyle sıralanabilir;

• Kapalı alan korkusuyla muzdarip olan kişi kapalı alana girdiğinde nefesi sıkışır. Belli bir süre sonra nefes alamamaya başlar ve boğulacağı hissine kapılır.
  • Kapalı alanda kaldığında ellerinde ve ayaklarında kitlenmeler meydana gelir, panik atak geçirebilir.
  • Kapalı alanda durmak istememe ve hemen çıkma isteği oluşur.
  • Sorunu yaşayanlar duvarların üzerlerine geldiğini, alanın daraldığını düşünürler. Bu korkuyla ağlama krizlerine girebilirler.

Klostrofobi Tedavisi

İnsanların bazıları teşhis konulmadığı için yaşadıkları sorunun klostrofobi olduğunu bilemeyebilirler. Kapalı alan fobisi testi yapılmamış veya teşhis konulmamış hastalar kapalı alandan kaçınmak gibi davranışlar sergileyerek klostrofobiyi yaşamaktadır. Belirtileri yaşayanların psikolog veya davranış terapisi uzmanına giderek yardım almaları hayatlarının kalitesi adına yararlı olacaktır. Sorunun tedavisinde çeşitli yöntemler kullanılır.

Kendini pozlama veya desensitizasyon olarak bilinen yöntem tedavi tekniklerinden biridir. Korkuya neden olan duruma maruz kalınarak iyileştirme olarak uygulanır. Kapalı alan korkusu tedavisinde Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) oldukça etkilidir. Kişinin korkularıyla etkin bir şekilde başa çıkmasını sağlayan etkili bir terapi yöntemidir.  Sanal gerçeklikle maruz bırakma yöntemi de tedavide oldukça etkilidir.